به شیوه تنفس‌تان توجه کنید

تعالیم یوگی‌های باستان می‌گوید اگر بتوانید تنفس‌تان را کنترل کنید، می‌‌توانید زندگی‌تان را در اختیار گیرید. تنفس درست می‌‌تواند وسیله مهمی برای رشد درون و شفافیت ذهن و نیروی جسمانی و شادابی و طراوت روح و استعلای آگاهی باشد.
به شیوه تنفس‌ خود توجه کنید تا ببینید که تنفس درست تا چه اندازه می‌تواند در کیفیت زندگی روزمره‌تان مؤثر باشد. تنفس یوگائی به تنفس از ناحیه شکم و همچنین دیافراگم‌ها مربوط می‌شود. اگر درست نفس بکشید، در هر دم ریه‌ها پر و در هر بازدم کاملاً خالی می‌شوند، به‌طوری ‌که هیچ‌ هوائی در آن نمی‌ماند تا کهنه و فاسد شود.
نخستین کار، پرورش عادت صاف نشستن و صاف ایستادن است. شانه‌ها باید راحت و آسوده باشند و شکم به‌سوی داخل نگاه داشته باشد. با سر خمیده و بدن دولا نمی‌توان به سوی &#۷۸۲;نیروانا&#۷۸۲; ـ اوج آرامش ـ گام برداشت.
این امر به‌معنای هشیاری از سطح آگاهی خویشتن نیز هست. اگر بی‌حال و کم رمق و رخوتناک و خسته و خواب‌آلود یا عصبی و تحریک‌پذیر هستید، کافی است به شیوه تنفس خود توجه کنید. دستتان را روی شکم بگذارید. دهانتان را کاملاً ببندید. با بینی خود دم را فرو دهید، در این هنگام شکم بزرگ می‌شود.
آن‌گاه برای بیرون فرستادن بازدم، عضلات شکم را به درون می‌کشید. در تنفس درست و طبیعی، تنفس صدا ندارد و شنیده نمی‌شود. بگذارید در سراسر روز دم و بازدمتان را احساس کنید، تا بتوانید سطح آگاهیتان را در کف اختیار گیرید.
منبع : مطالب ارسال شده


 
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه