آشنایی با انواع مختلف بدن

در این پست با انواع مختلف بدن و رژیم غذایی مناسب برای آن ها آشنا خواهید شد.

آشنایی با انواع مختلف بدنمردم به رژیم های مختلف، بطور متفاوتی پاسخ می‌دهند. زیرا متابولیسم بدن و میزان مصرف کربوهیدرات براساس نوع بدن متفاوت است. پس اگر در مورد اهداف تناسب اندامتان جدی هستید، مهم است که برنامه‌ای مناسب برای نوع بدن خودتان پیدا کنید.

در دهه‌ی ۱۹۴۰ روانشناس ویلیام شلدون، مفهوم طبقه بندی بدن انسان را در انواع مشخصی مطرح کرد. در ادامه با سه نوع بدن و تعاریف آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱. اکتومورف‌ها (Ectomorphs)

این افراد بطور طبیعی لاغر هستند، بنابر این هدف تناسب اندام آنها، کاهش وزن نیست. بلکه افزایش سایز و عضله است. آنها بخاطر سرعت متابولیسم و تحمل کربوهیدرات بالایی که دارند، می‌توانند سطوح بالایی از کربوهیدرات را بدون هیچگونه نگرانی مصرف کنند.

۲. اندومورف‌ها (Endomorphs)

این افراد مستعد چاق شدن هستند و گاهی اوقات دچار اضافه وزن می‌شوند. متداول ترین هدف تناسب اندام آنها، کاهش چربی است. کسانی که دارای این نوع بدن هستند، باید بیشتر از دیگران تلاش کنند تا با وجود سوخت و ساز آهسته و تحمل کربوهیدرات پایینشان، بتوانند وزن کم کنند.

این افراد، رژیم سرشار از کربوهیدرات را، سخت تر هضم و جذب می‌کنند و انرژی دریافت شده از آنرا دیرتر می‌سوزانند.

۳. مسومورف‌ها (Mesomorphs)

این افراد معمولا عضلانی و تنومند هستند. معمولا اهداف تناسب اندام آنها، ایجاد یا حفظ توده‌ی عضلانی و درصد چربی بدن کم است. این نوع بدن‌ها متابولیسم سریعتری دارند و تحمل کربوهیدرات آنها در حد متوسط است. بجای اینکه هر روز تمرینات کاردیو انجام دهند، چند بار در هفته به آن نیاز دارند.

دانشمندان دیگر، کار دکتر شلدون را گسترش دادند تا نشان دهند که نوع بدن می‌تواند در طول زمان، از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب تغییر کند. بعلاوه بسیاری از مردم می‌توانند ترکیبی از این سه نوع بدن را داشته باشند، که این موضوع دلیل دیگری است که چرا پیروی از برنامه‌های متناسب با بدن خودتان اینقدر مهم است.

من هنگامی که در حال رشد بودم، بسیار لاغر بودم و بدن نوع اول را داشتم. همانطور که بزرگتر می‌شدم، بلند کردن وزنه و عضله سازی را شروع کردم. از آن زمان به بعد من یک مسومورف شدم و آن نوع بدن را تا سالهای زیادی حفظ کردم.

فقط به خاطر اینکه با یک نوع بدن خاص متولد می‌شوید، به این معنا نیست که نتوانید به اهداف تناسب اندامتان برسید. فقط باید برنامه‌های مناسب را دنبال کنید.

شما چه نوع بدنی دارید؟ آیا همیشه یک نوع بدن داشته اید یا بدنتان تغییر کرده؟ و اگر تغییر کرده آیا بخاطر برنامه ورزشی خاصی بوده است؟ پاسخ‌هایتان را با ما در میان بگذارید./ فیتنس مگزین

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه